Στην παρούσα μελέτη, η οποία αφορά τον ικαριώτικο οργανικό σκοπό, παρουσιάζονται πλευρές των συμπερασμάτων που προέκυψαν από την ανάλυση μουσικών καταγραφών διάφορων εκτελεστών των παλαιοτέρων γενεών. Αξιοποιήθηκε ένα ευρύ φάσμα κυρίως παλιών ηχογραφήσεων – πηγών, το οποίο περιλαμβάνει αναξιοποίητο μέχρις στιγμής αρχειακό υλικό. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η πρόσβαση σε ηχητικά τεκμήρια του αρχείου του Κέντρου Ερεύνης και Προβολής της Εθνικής Μουσικής, των οποίων η μελέτη εμπλούτισε σημαντικά τα δεδομένα. Η ανάλυση εστιάζει σε διαφόρους παραμέτρους όπως στη μακροδομή και στη μικροδομή, στη μελωδική κίνηση, στη διάνθιση, στα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά κ.α.. Μέσα από τη συγκριτική μελέτη των διάφορων εκδοχών του ικαριώτικου, εντοπίζονται ομοιότητες και διαφορές και συστηματοποιούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
Δεύτερο Μουσικολογικό Συνέδριο – Ικαρία, 24-26 Ιουνίου 2016
Οργάνωση – Επιμέλεια – Πρόλογος : Θεμιστοκλής Φ. Σπέης
ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: Δημήτρης Θέμελης, Μάρκος Δραγούμης, Λαμπρογιάννης Πεφάνης, Στέφανος Φευγάλας, Θανάσης Μωραΐτης, Γιώργος Λυκεσάς, Λεωνίδας Εμπειρίκος, Μαρία Μπαρέλη
Έτος Έκδοσης: 2018
Απόσπασμα από το βιβλίο
Ο ικαριώτικος οργανικός σκοπός είναι δομημένος σε διμερή ρυθμό με εσωτερική διμερή υποδιαίρεση. Βασίζεται στα ρυθμικά σχήματα που συναντώνται ευρέως και στα υπόλοιπα νησιά του ελλαδικού χώρου, ενώ και η συνοδεία γίνεται με αντίστοιχο τρόπο. Παρ’ όλο που ο ρυθμός είναι διμερής (2/4) δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο της παρέκκλισης κατά ένα τέταρτο (1/4). Σχεδόν σε όλες τις εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού αξιοποιείται ιδιαίτερα το ρυθμικό μοτίβο:
Το μοτίβο αυτό χρησιμοποιείται ποικιλοτρόπως και σε τέτοια ποσότητα που αποτελεί ένα από τα βασικότερα και πιο ευδιάκριτα χαρακτηριστικά του.
Αφήστε μια απάντηση